2007-05-08

Fiasko för GMM i Stockholm

Det löst sammansatta demonstrationståget Global Marihuana March gick av stapeln i lördags då människor i mer än 232 städer runtom i världen demonstrerade för en legalisering av cannabis. På många håll gick demonstrationerna fredligt till. 20 000 demonstrerade i Toronto, 1500 i Prag och tusentals i Spanien. Tyvärr uppstod det konflikter på vissa håll med de tjocka blåklädda. Flera demonstranter i Moskva arresterades och slogs blodiga av rysk polis när de omotiverat ingrepp mot demonstranterna. Är jag egentligen förvånad?


Organisationen Svenska Normal organiserade evenemanget.

Hur gick det då i till i Stockholm? Jag var personligen inte närvarande (orka åka till Stockholm) men har via Flashback fått mig en uppfattning om att det på det hela var något av ett fiasko. Med bara 300 demonstranter och en budget på 1000 kronor kunde man inte åstadkomma mycket. Dessutom var flera demonstranter alkoholpåverkade vilket inte gav ett särskilt seriöst intryck, speciellt inte när ett av huvudargumenten för att legalisera cannabis är att jämföra cannabis med de skador som alkohol bringar. Förhoppningsvis får vi se ett bättre organiserat och bättre genomfört demonstrationståg nästa år.

Om du som läser detta närvarade vid demonstration, skrev en liten kommentar om hur du upplevde det hela.

7 kommentarer:

Anonym sa...

I Sverige har vi hamnat i ett klimat där många är rädda att öppet visa sin åsikt. Detta är något som drabbat GMM och Svenska Normal. Sedan har inte Normal haft möjligheten att anordna något stort. pga tekniska svårigheter med föreningen, något som man skall ordna i år. Tycker att se utvecklingen för GMM i Sverige ändå visar att frågan blir allt mer het och att fler måste våga säga sanningen!

Anonym sa...

Vi gör inga jämförelser med alkohol eftersom det kommer att slungas emot oss i debatten. Så för Svenska NORMAL är det långt från ett huvudargument.

Personligen tycker jag att GMM var ett rätt ok arrangemang, borsett från att Teater Olydig läste en lite olämplig dikt.

Med tanke på att det bara var andra året med gående demonstration och det faktum att vi i NORMAL inte har 100 års demonsterande i vår erfarenhetsbank, vilket t ex de politiska partierna har, så tycker jag att jag ändå klarat mej hyfsat.
Den slutliga kostnaden för GMM hamnar på nån tusenlapp till.

Folk vill ju helst bli serverade världsartister osv men de vill inte bidra till att finansiera det.

Att vi ändå har haft med Trinity och Daddy Boastin är inte fy skam med den budgeten.

tycker
Cecilia
ordförande Svenska NORMAL

Apelsinmannenblogg sa...

Jag håller inte riktigt med dig Cecilia. Jag brukar alltid göra jämförelser med alkohol när jag debatterar cannabislegalisering, och brukar vinna stort på det. Att till exempel jämföra skadeverkningarna som alkohol ger kontra cannabis eller kostanderan som alkoholskador kan ge. Hur menar du att det skulle slungas tillbaka?

Angående er organisation så kan jag tyvärr inte riktigt uttala mig om vad jag tyckte, jag var ju faktiskt inte där. Men jag tycker det är starkt av er att ni faktiskt gjorde någonting alls, speciellt i det rådande "cannabisklimatet". Ni borde försöka få med er hiphoparen Chords, han är riktigt vass!

Unknown sa...

me gusto tu blog.. soy el webmaster de http://www.marihuanaloca.com

te gustaria intercambiar enlaces?

Anonym sa...

"skrev en kommentar".

haha, skrev.


Rooooooooooligt!

jojo sa...

fint skrivet.

Burn One Down

somenjojo.blogg.se

Anonym sa...

Hittade din blogg alldeles för sent. Den verkar smått övergiven...Synd på väldigt bra innehåll.