2007-04-24

Musiktips

Skriverier på den här bloggen har främst varit av det åsiktsbildande slaget. Men idag vill jag tips om lite musik som är mig och Mary Jane nära hjärtat. Chords är den första artisten jag vill tips om: en skånsk hiphoppare som figurerar som någon sorts sidekick till Timbuktu på dennes turnéer. Men han har även släppt plattan The Garden Around The Mansion, där man hittar den tunga låten Wrap Your Chops:

"It gives you a buzz, puts stuff in perspective // Not too strong though just enough to respect it"


Delar av gruppen Helt Off med Chords till vänster.

Om Chords är Robin så är Timbuktu Batman, och snackar man om Robin bör man också berätta lite om Batman. Med låten Legalisera förklarar Timbuktu vad han tycker om paradoxen i att den svenska staten saluför alkohol men förbjuder cannabis:

"Supa sanktioneras helt av staten // Ett gift som har dödat fler än deras vapen // Så fundera på saken, spriten sänker, dränker // Men en naturlig växt som gör att du tänker."

Hiphopparen Kens musik har aldrig tilltalat mig, men att inte nämna låten Brajja Freestyle i det här inlägget känns fel. Låten innehåller massvis med fackord som används av cannabisbrukare. Ord som brajja, stångad, bushweed, blayza, bäng och superskunk är bara ett litet urval. Förutom en sådan hetsig refräng att man skrattar så är Brajja Freestyle en av få svenska låtar som behandlar cannabis på ett opolitiskt, personligt och komiskt vis.

"Inhalera, blayza lite brown kief // För norskar och svenskar som lever helt bänga! // Legalise it, Ken stannar hemma // Med en fet jävla superskunk femma!"

Den fjärde och sista musiktipset jag vill ge är den skånska reggaegruppen Helt Off, där Robin faktiskt är något av huvudmannen och Batman är hans sidekick, eller ja Chords och Timbuktu då. Det är min personliga åsikt att reggae avnjuts bäst om man lyssnar igenom en hel skiva av samma artist. Lyssna därför antingen på skivan Helt Off eller uppföljaren I Huset. Om jag tvunget ska citera Helt Off i någon låt citerar jag ur låten Bara För Jag Smögar (smöga är skånska för att röka cannabis):

”Men folk dom hatar mig o snuten knasar mig, bara för jag smögar // Dom bara jagar mig o vill ha tag i mig, bara för jag smögar // Folk kategoriserar mig o tittar ner på mig, bara för jag smögar”

Chords, Timbuktu och Helt Off släpper sin musik genom skivbolaget JuJu Records (som jag tror ägs av Timbuktu själv) där det finns möjlighet att ladda ner låtar, eller köpa musik om man är inne på sånt.

Inga kommentarer: